Christmasmania - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Anoeska Moosdijk - WaarBenJij.nu Christmasmania - Reisverslag uit Cambridge, Verenigd Koninkrijk van Anoeska Moosdijk - WaarBenJij.nu

Christmasmania

Door: Anoeska

Blijf op de hoogte en volg Anoeska

12 December 2012 | Verenigd Koninkrijk, Cambridge

Engeland in december, dat betekent kerstmis. Overal kerstmis.
De lichtjes hangen overal, de kantine van het instituut is versierd (inclusief te laag hangende versiering voor lange Nederlanders), de winkels zijn elke avond open (en absurd druk op zaterdag) en in de supermarkt klinkt permanent kerstmuziek. Het heeft wel wat; kerst is hier een stuk belangrijker dan in Nederland. Zo vraagt iedereen of je naar huis gaat (dat doet 99% van de inwoners van Cambridge namelijk wel), wat je gaat eten en ga zo maar door. Waarna ik hele verbaasde reacties krijg als ik zeg dat ik lekker hier blijf en geen plannen heb (behalve heel lang in bed blijven, een begin maken met de top2000 luisteren en een rondje maken door Cambridge want dat schijnt echt uitgestorven te zijn).

Ik heb namelijk al zat kerst hier in Cambridge: afgelopen weekend was er een kerstdiner bij iemand van het lab. In haar gigantische huis, waar we een prachtig opgediend buffet kregen in de dinerzaal en daarna 3 rondes toetjes omdat meerdere collega's iets gemaakt hadden voor het dessert. Overheerlijk en ook supergezellig om je collega's eens buiten het lab te zien. Het was een typisch Engels kerstdiner, toch was er weinig Brits aan het gezelschap want van de 20 gasten waren er slechts 3 Engels.

Vandaag hadden we een kerstlunch op het instituut, inclusief kalkoen uit de oven én christmas crackers! Als je niet weet wat het is, google even. Van die leuke dingen met knaltouwtjes erin en een kadootje. Ik had een prachtige (UBV-achtige) kikker die nu mijn nieuwe beste vriendje is op het lab en een ereplaats op mijn bench heeft gekregen. Het kroontje stond me ook fantastisch, al zeg ik het zelf. Mijn begeleider heeft zelfs de rest van de middag met zijn kroontje op zijn hoofd rond gelopen. Erg kerst-ig hoor.

Maar dat is nog niet alles; morgen is er een kerstfeest op het instituut, waarbij we als lab als The Wizard of Oz gaan, helemaal in het thema Fairytales & Legends. Ik mag als Good Witch of the North. Verder komt er nóg een kerstdiner met het lab bij onze groepsleider thuis. Hier mag iedereen iets meenemen uit zijn/haar thuisland dus dat wordt vast interessant. Ik weet nog niet wat het wordt. Als ik geen inspiratie heb, kan ik altijd nog boerenkoolstamppot meenemen :)

Verder gaat alles hier zijn gangetje. De stamcellen groeien (jeej!), nu maar hopen dat mijn constructen ook een beetje zin hebben om mee te werken. Het is redelijk koud maar we hebben nog geen echte sneeuw gehad (op een paar centimeter na die snel verdwenen). De grond is wel bevroren dus de springlessen voor de paarden zijn voorlopig gebombardeerd tot rustige doch technisch pittige dressuurlessen (zo hebben we gisteren pirouettes geoefend in stap, dat had ik nog nooit eerder gedaan). En omdat ik de enige ben die niet naar huis gaat met kerst, ben ik tot contactpersoon gebombardeerd voor de Riders Club. Geen probleem want nu is er altijd plaats voor mezelf in de les :P

In de weekenden hebben we nog steeds van die frisse, heldere winterdagen. Prachtige mogelijkheid om de Grantchester Meadows eens te bekijken. Dit is het gebied waar de rivier de Cam de stad verlaat in het Zuiden, richting het plaatsje Grantchester. Het is niet groot, maar zeker een lekkere wandeling waard over de bevroren grond (die met warmer weer in een grote modderpoel verandert). Op het einde kom je terecht bij een tuin die dient als terras van een zeer bekende tearoom, The Orchard. Een favoriete plaats voor vele grote namen (maar dat heb je overal in Cambridge haha).

Om dan af te sluiten met het nummer wat Pink Floyd over de Grantchester Meadows heeft geschreven:

"Icy wind of night be gone this is not your domain
In the sky a bird was heard to cry.
Misty morning whisperings and gentle stirring sounds
Belied the deathly silence that lay all around."

  • 13 December 2012 - 09:34

    Maartje:

    Jaaaa tot morgen!!!!!! :D

  • 13 December 2012 - 09:41

    Kenny:

    De sneeuw moet maar wachten totdat ik er ben. Dat is veel gezelliger.

    Het kerstfeest klinkt leuk. In de films en in toneel wordt de good witch of the north altijd gespeeld door een mooie jonge vrouw, maar in de boeken was het al een oudere dame. In de eerste verfilming (1939) had ze wel rood haar, dus dat past wel goed :)

  • 13 December 2012 - 13:14

    Sma:

    Hoi Anoeska
    En jij maar zeggen dat je ma zoveel aan kerst wil doen !!!!
    Je mag nog over komen hoor !!!!
    Dan doen wij ook echte kerst met kalkoen.
    Maar het klink wel gezellig, en suczeven met je stamcellen.
    Groetjes en xxxx sma


  • 13 December 2012 - 18:16

    Spa:

    HEHE,
    waarom zeg jij, liwve fee uit het noorden niet dat je niet naar huis mag komen van de Grote Boze wizzard uit Gastel.........MWha haha

  • 13 December 2012 - 22:45

    Frans:

    het lijkt allemaal wel leuk maar je kunt niet met boerkoolstampot aan komen. A.s. zondag gaan we lekker spaans eten op het verlaten lichtfeest. dat klink tocht beter.

  • 16 December 2012 - 13:19

    Kitty:

    Wow Anoeska,je kan niet zeggen dat je niks doet daar!!! boerenkoolstamp zullen ze heerlijk vinden, en spek hebben ze daar zat, maaaarrr rookworst???? is dat dan smoked sausage of zo ?? ;-))
    Groetjes Kitty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anoeska

Actief sinds 23 Okt. 2012
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 25263

Voorgaande reizen:

01 November 2012 - 17 Mei 2013

Cambridge

Landen bezocht: